الأربعاء، ١٩ نوفمبر ٢٠٠٨

خطة للهرب

أنا عملت خطة ماتخرّش الميه عشان ماقابلش نفسى!
آه .. توهتها!!
رحت معاها فى حته بعييييييد وسيبتها وجيت!

بصراحه مش عايزاها تنكد عليا .. آه بتنكد عليا .. وأنا مش ناقصه وجع دماغ وغم!
وكمان نوع الأصحاب اللى زى المرايات للنفس دول .. عارفينهم؟ عرفت اتعامل معاهم!
مش بقابل حد منهم لوحده عشان ماديش فرصه للعرض أمام المرايا :)
بقابلهم أفواج!
ومع إن تجميع عدد من الأصحاب مره واحده وتوفيق مواعيدهم صعب إنما أنا بقيت استاذه فى الموضوع ده!
إنهارده مثلا "دادو" كلمتنى دى أطيب واحده فينا (وعشان كده بتعرف تسحبنى فى الكلام .. وادلق! السهنّه)
وقالتلى: نفسى أشوفك .. أنا بقالى مده ماعرفش أخبارك
قلت: وماله! ده حتى عيد ميلاد البت موللى الأسبوع ده! إيه رأيك بما إنها متجوزه ووحدانيه ومش هتلاقى إللى يبص فى وشها يومها نحققلها حلم حياتها ونعملها مفاجأه ونجيبلها ورد!
مش بالزمه فكره؟ البت من يوم ماتجوزت ماحدش عبرها بورده!
واهى بنتنا مش أحسن ماتبص بره!
وعملت فيلم وقعدنا نضحك

وبقيت باشغل يومى بكل الطرق ولازم حاجه تزّن فى ودانى ..
تليفزيون فى البيت
كاسيت فى العربيه
حتى فى الشغل، اشتريت موبايل جديد براديو عشان ماسمعش لنفسى حس ..
ولا نفس! أنا باقولًك أهوه! هاااا وبعدين! ماتخلينيش أندم إنى بعت جبتك م الخرابه! آه

هاتقولوا ليه؟ ماعتقدش!
ماعتقدش فى أى واحد فينا عنده الجرأه يجاوب ليه مش بيحب يواجه نفسه!
ده يمكن حتى يكون تجنب يسأل السؤال ده!

مره نسيت كاسيت العربيه فى البيت! كان يوم نكد! بس على ميييين! فين الموبايل هاتوه أرغى مع أى حد!
وأقع لكم فى مييييين!
صديقى المرايه! يا دى الوقعة!
وقعت فى شر أعمالى
- مالك؟
- بقولك إيه والنبى أنا هاربانه من نفسى ومش عايزه حد يسألنى! أنا نفسى مش عايزه أعرف مالى!
- ليه؟
ده صوت الصديق، عارفين الأصدقاء دول؟ ولما يسألوا السؤال ده؟ وبالأسلوب العفوى ده؟

وادلق أنا بقى!
ألف يمين ألف شمال!
خرّيت كله!
ولسه هاندمج وانسجم واعيط واسمع لك الآتى...
-طب جالى ضيف اقفلى وهابقى أكلمك ...
هابقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تطلع إيه هابقى دى!
ولغاية ماتبقى أعمل إيه أنا يعنى!
أودى نفسى فين بعد ما بعت جبتها م الخرابه؟
لأ استنى دى هاتلبدلى!
- لا معلش هاكلمك تانى!

وسابنى أدام المرايه!!!!!!!! ملط يا معلم!!!!
عارفين شعور آدم وحوا لما كلوا من الشجره "وبانت لهما سوءاتهما" أنا عرفته فى اللحظة دى!
أى والنعمة!
ما انا كنت قافله قلبى على اللى فيه
إيه اللى خلاك تقوللى افتحيلى قلبك وفى وسط عملية القلب المفتوح تقول للمريض "سورى معايا موبايل هاه .. ياللا باى!!!!!!"
طب والمريض يا دكتور!!!!!!
ماشى ماشى يادكتور بس خليك فاكرها يااا ... دكتور

هناك ٣ تعليقات:

depressed girl يقول...

مواجهة النفس اصعب شىءو اوقات كتير ما نقدرش عليه حتى الاصحاب المرايه ذى مابتقولى احيانا مابقدرش نقولهم الصراحة لو عندك حل قويلى عليه

depressed girl يقول...

تعملى ايه لو انك حتى مش قادرة تكونى صريحة مع اقرب الاصدقاء (المراية)لو عندك حل قوليلى عليه

البت anonymous يقول...

شكلك مDprez عشان لسه مAprez صح؟
بصى لو مش مستعده تقفى قدام المرايه اقفلى الدولاب دلوقتى .. مسيرك تفتحيه أو تتلقى فى مرايه ولو بالصدفه ساعتها لو المرايه دى (أصحابك يعنى) مش مجرد مرايه لأ دول دولاب كامل يعنى يحتويكى جواه بكامل ملابسه وأغطيته
هيكونوا ليكى مش بس ستر وغطا
لأ .. دفا ووفا وضرب ع القفا :) !!!
استحملى شويه عشان تقدرى تفوقى وبعدين مسيرك تروديهالهم مش القفا مايبقاش قلبك أسود قصدى الوفا والدفا والبطاطين واالالحفا
hope to see u soon no-longer-depressed woman :)