الخميس، ٢٠ نوفمبر ٢٠٠٨

Case

آسفه أوى .. ماعلش .. ماكنتش أعرف إنى بقيت Case

ولازم اتعامل على الأساس ده!

لازم أعرف إنى بقيت زى المطلقه والعاقرواليتيم!

يجب أن يزنوا تصرفاتهم حتى قبل أن يفرحوا او يجاملوا

لأن الناس تخاف من فرحهم لأنه حسد وتحسب مجاملاتهم على إنها حقد!

الناس تخاف حتى من ظهور هذه النماذج لأنها تنتقص من فرحتهم وتفسد ديكور حفلاتهم

حتى حينما أتزين واتجمل واذهب بكامل هيئتى لأحد الأفراح فأنا أظهر وحيده فى نظر عواجيز الفرح، وقناصه فى نظر شابات الحفل، .. و"هى البت دى لسه مضربه؟ والله ارتاحت وريّحت" فى نظر الزوجات الغيورات!

هل نحن فعلاً نفسد ديكور حفلاتكم؟ أم أنكم تتذكرون خيبتكم فى كل هذه النماذج التى لم تجدوا لها حلاً؟

وفي بعض الأحيان أنتم أو نحن (كمجتمع) السبب فيها؟

فلو أن المطلقة وجدت زوجا صالحا أو ظروفا ملائمة لما تطلقت أو لارتبطت مرة أخرى!

ولو العاقر وجدت علاجا ولو اليتيم وجد بيتا

ولو البنات فى مجتمعنا يعاملن كأشخاص كاملين وليس أنصافا لما أشعرتمونى بأنى آتية لأقتنص منكن من يشعرنكن أنكن مكتملات بينما أنتن معترفات بالنقصان!
ولو أنكم وفرتم نظرات الريبة والحيطة والتساؤل والحشرية والغيرة أحيانا لما كانت هناك مشكلة لكل هؤلاء أصلاً
أنا آسفة أنا نسيت نفسى .. نسيت إنى Case
واناهادوشكم ليه بمشاكل واحده مجرد Case
بس الـCases التانيه ليها حل أو علاج أو بتتحسن أو تتنسى مع الوقت! لكن أنا ...
أما أنا بايخه بشكل!

أنا آسفه زهقتكم وبوظت فرحتكم ..
بس انا معذوره .. أنا ماكنتش أعرف .. أنا أصلى ماخترتش لنفسى كده!

المطلقة كانت عارفه .. وهى بتختار تطلق .. واختارت لأنها رأت إنها ستكون هكذا أسعد .. أو ربما لم تختر هى الأخرى وكانت بالفعل سعيده فى يوم من الأيام مع زوجها ولكنها على الأقل حظيت بفرصة فتعرف الفرق الآن.. عرفت إنها Case
وعموما .. مسيرها تتجوز .. يمكن تتزوج فقط لتهرب من نظراتكم وسوء ظنكم!
واليتيم: اللى بيعطف عليه، بيفكره باستمرار انه يتيم .. Case تانيه

ولكنه بإذن الله سيكبر ولن يدوم يتيما
والعاقر .. آه دى الله يكون فى عونها .. بس هى عرفت وضعها وطلبت العلاج وكلنا بندعيلها!

طب وانا؟ مش مرتاحين لي ليه؟ وليه مافيش واحده فيكم قالتلى؟

ليه كنت كل مانجح فى حاجه (مانجحتوش فيها إنتوا) تقولوا لى مبروك .. وانتوا من جوه مش شايفين ده نجاح .. وإن الشهاده الكبيره "زى ما بتقولوا" هى اللى بتكتب على يد مأذون!
مأذون لإيه باظبط؟ مأذون يقولى إنتى ناجحه؟ طب ما أنا عارفه.
ليه لازم رجل هو اللى يقولها لى عشان تتختم بختم النسر ويصدق عليها من هذا المجتمع الذكورى!

على فكره أنا كل مره باجى متشيكه كده مش إغراء للفريسه اللى هو ننوس عين أمه جوز حضرتك!

أنا كنت فاكراكِ إنت كمان عايزه تشوفينى وتعرفى أخبارى وفرحانه بيه زى ما أنا فرحانه بنفسى وبوظيفتى وبعربيتى وبفستانى وبشهادتى العليا ... آه صحيح مش انا نجحت؟

آه بس لأ سورى ده أنا case

إزاى صحيح ينجحوا case الأغبيه دول!

هو التعليم باض من شويه؟

جتنا القرف .. ملينا البلد!

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

من قالك انك case يا anonymous انتى بصيتى للموضوع من ناحيه واحده ( و اكيد هى دى الناحيه اللى مأثره على تفكيرك ) ناحيه الجواز
انا مش عارف مين اللى قالك ان المتجوزين فرحانين - الحقيقه انه محدش فرحان .. لا اللى متجوز فرحان ولا اللى مش متجوز ولا اللى " بين بين " على رأى طه حسين برضه فرحان
مساله ان الناس بتبص ليكى على انك مش واحد صحيح كامل دى مساله نسبيه - لانك لو بصيتى لاى حد فينا هتلاقيه برضه بيبص لنفسه و فاكر ان الناس بتبصله على انه مش واحد صحيح كامل برضه لان اكيد كلنا ناقصنا حاجات بس اهميه الحاجات دى بتتفاوت من شخص للتانى و من حاجه للتانيه
و من الاخر كده لو بصيتى جوه كل انسان هتلاقيه انه فاكر نفسه case زى حضرتك مافاكره نفسك بالظبط .. لان بجد الانسان مايملاش عينه غير التراب و محدش عاجبه حاله .. و قبل ماتقولى انه فيه ثوابت الناس كلها اتفقت عليها اقرى البيتين الجايين دول من الطلاسم

رب قبح عند زيد هو حسن عند بكر
فهما ضدّان فيه وهو وهم عند عمرو
فمن الصّادق فيما يدّعيه ، ليت شعري
ولماذا ليس للحسن قياس؟

معلش اذا كان كلامى جامد ضويه بس انا عارف ان واحده كتبت الكلام ده اكيد قلبها كبير و مش هتزعل منى